دسته بندی مقالات

احیای دوباره شرکت مواد غذایی کلارمایه چهارمحال و بختیاری

1402/06/06
احیای دوباره شرکت مواد غذایی کلارمایه چهارمحال و بختیاری
شرکت مواد غذایی خمیرمایه چهارمحال و بختیاری در اوایل دهه هشتاد شمسی و با هدف تولید و تامین خمیرمایه مورد نیاز کشور به عنوان یک کالای استراتژیک، کمک به محرومیت زدایی با ایجاد اشتغال و نیز توانمندسازی اقتصادی در منطقه، در کیلومتر7 جاده ناغان به شهرکرد با ظرفیت اسمی 2500 تن در سال آغاز به کار کرد. این شرکت که سهام آن متعلق به بیش از 22000 جانباز استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است، یکی از رسالت‌های مهم خود در سال‌های اخیر را در کنار تولید کالای استراتژیک خمیرمایه و اشتغال پایدار، رفع چالش‌های زیست محیطی و حرکت به سمت صنعت سبز، قرار داده است. به همین دلیل، در سه حوزه کاهش مصرف آب، تصفیه پساب‌های تولیدی و نیز بازگردانی و استفاده مجدد از آب، تلاش‌های فراون و قابل توجهی انجام داده است.

 

آغاز مجدد تولید خمیرمایه در شرکت مواد غذایی کلارمایه چهارمحال و بختیاری پس از تعطیلی دو ساله بهانه ای شد تا با مدیرعامل این شرکت به گفتگو بنشینیم.
مهندس بیژن عظیمی از دوران کرونا در این واحد صنعتی تولیدی مسئولیت دارد. عظیمی از روزهایی می گوید که کارخانه تعطیل شد و پس از گذشت نزدیک به دو سال دوباره فعالیت تولیدی خود را از سر گرفت.

 

 

 

 

لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.

بیژن عظیمی هستم و چند سالی است در شرکت مواد غذایی کلارمایه چهارمحال و بختیاری مسئولیت به عهده دارم و الان به عنوان مدیرعامل در خدمت شما هستم.

از تعطیلی و دلایل آن برایمان بگویید.

کارخانه در مرداد ماه 1400 به دلایل آلودگی محیط زیستی با حکم مقام محترم قضایی تعطیل شد و در حدود 5 ماهی هست که تولید را دوباره آغاز کرده ایم.

با توجه به اقدامات انجام شده طی دو سال اخیر با هدف کاهش آب مصرفی و در نتیجه کاهش پساب تولیدی، مصرف آب در این کارخانه به ازای هر تن مخمر تولیدی به حدود 50 مترمکعب رسیده که از میانگین مقیاس‌های جهانی بسیار کمتر است. از این مقدار آب مصرفی، حدود 30 مترمکعب مستقیما در تولید مخمر استفاده می‌شود که به پساب تبدیل می‌گردد و بقیه در تولید بخار و غیره مصرف می‌شود. بنابراین، یکی از اقدامات مهم زیست محیطی کارخانه طی دو سال اخیر، کاهش قابل توجه آب مصرفی تا کمتر از حداقل‌های جهانی است که بسیار با اهمیت و ارزشمند است. کاهش آب مصرفی باعث شده که پساب‌های تولیدی نیز از بالای 45 مترمکعب به ازای هر تن مخمر، به حدود 30 مترمکعب در هر تن مخمر کاهش یابد که بسیار جالب توجه است. علاوه بر کاهش پساب‌های تولیدی کارخانه، تصفیه این پساب‌ها نیز در دو سال گذشته و خصوصا سال 1401، در دستور کار جدی هیات مدیره و مدیران اجرایی شرکت بوده است. پساب خمیرمایه جزو پساب هایی با بارآلی بالاست که اصطلاحا به آن، مادرپساب‌ها گفته می‌شود و از هر روشی برای تصفیه آن نمی‌توان استفاده کرد. یکی از بهترین راه حل‌ها برای کاهش بار آلی پساب کارخانجات خمیرمایه در سطح جهان، تغلیظ و تبدیل آن به محصول ویناس است. محصول ویناس در صنایع مختلف از جمله تولید مکمل خوراک دام، کودهای کشاورزی، مالچ‌پاشی و غیره کاربرد دارد.
از این‌رو، شرکت مواد غذایی کلارمایه چهارمحال و بختیاری تصمیم گرفت تا پس از گذشت20 سال از راه اندازی کارخانه، در راستای تحقق مطالبه به حق مردم صبور و نجیب منطقه، با ایجاد پروژه ویناس برای استفاده در صنایع پایین دستی با استفاده از تکنولوژی ترکیبی فیلم ریزان Falling Film و چرخش اجباری Forced Circulation شاخص آلودگی پساب خام کارخانه را از حدود 40 هزار واحد ( بر مبنای شاخصCOD )، به کمتر از 2 هزار واحد برساند که بسیار قابل توجه و در کشور و در بین صنایع خمیرمایه، بی نظیر است.

سیستم تغلیظ، پساب رنگی خمیر مایه را به دو محصول شامل آب کندانس کاملا شفاف و ویناس تبدیل می‌کند.
کاهش قابل توجه شاخص COD نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد مواد آلی پساب های تولیدی در آب کندانس حذف شده است. پروژه ویناس کارخانه با ظرفیت تغلیظ 350 مترمکعب در شبانه روز، در مساحتی بالغ بر 1000 مترمربع احداث شده و قریب به 9هزار نفر ساعت مطالعه، تحقیق و محاسبه و همچنین 24 هزار نفر ساعت نیروی کار میدانی با سرمایه گذاری 300 میلیارد ریالی در دی ماه سال 1401 عملیاتی و در تیرماه 1402 به بهره برداری رسید.

نتایج حاصل از بررسی‌های متعدد فنی نشان می‌دهد که با استفاده از تکنولوژی تغلیظ، میزان بار آلی پساب کارخانه خمیرمایه، نزدیک به 95 درصد کاهش داشته که بسیار قابل توجه و در سطح کشور، بی نظیر است.

علاوه بر کاهش مستقیم مصرف آب مصرفی و نیز تصفیه پساب‌های تولیدی به عنوان دو اقدام ارزشمند زیست محیطی کارخانه، تلاش گردیده حدود نیمی از آب کندانس تولیدی در واحد ویناس، در مصارف مختلفی از جمله CIP واحد ویناس، شستشوی محوطه، آب مصرفی کولینگ تاورها و غیره استفاده گردد.

ایجاد تصفیه خانه صنعتی برای رسیدن به استانداردهای محیط زیستی نیز برنامه ای 18 ماهه است که یک اقدام بزرگ زیست محیطی دیگر مجموعه به شمار می‌رود و ما را به صنعتی سبز تبدیل خواهد کرد.

در پایان عرایضم این نکته را یادآوری می کنم که شرکت مواد غذایی کلارمایه با سیاست تامین نیاز داخلی کشور آمادگی کامل دارد تا با افتخار، نیاز به محصول خمیرمایه را در اقصی نقاط کشور عزیزمان پاسخگو باشد.

” در صورت تمایل به برقراری ارتباط با شرکت مواد غذایی کلارمایه می توانید از طریق شماره های 91 – 32642990 – 038 یا 32217653 – 031 و یا از طریق نشانی www.klarmaya.com اقدام نمایید. “

 

صفحه کامل روزنامه را در فایل زیر دریافت کنید:1582

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *